التهاب و یا آبسه غدد بارتولن چیست و چگونه می توانیم این التهاب را درمان کنیم  ؟

التهاب و یا آبسه غدد بارتولن چیست و چگونه می توانیم این التهاب را درمان کنیم؟

غدد بارتولن چیست ؟

غدد بارتولن 2 غده ای هست که در قسمت ورودی واژن قرار دارد.

و در زیر پوست قرار می گیرند.

این غدد ترشحات لغزنده کننده ای را از خود در هنگام سکس با بیشترین حجم به داخل واژن رها و یا ترشح می کنند. و این عمل باعث می شود که زنان هنگام روابط جنسی درد نداشته باشند و دخول به راحتی انجام شود.

در سایت دکتر نازنین صفائی، جراح و متخصص زنان، لیزر و زیبای، با استفاده از صحبت های خانم دکتر صفائی به دلایل التهاب غدد بارلتون پرداخته و به راه های درمان التهاب غدد بارلتون می پردازیم:

مجرای این 2 غده بسیار نازک و مینیاتوری هست.

و در صورتی که با کوچک ترین دلیلی این مجراها بسته شود باعث می شود که ترشحات پشت اینها تجمع پیدا کند. مسیر مسدود هست و نمی تواند خارج شود و ممکن است این 2 غده متورم شوند.

زمانی که فقط مجاری مسدود شده باشند که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

مثل پوشیدن لباس های تنگ، یا پوزیشن های نشستن یا راه رفتن، سکس مکرر و یا بصورت خود به خود این اتفاق می افتد.

شما به صورت اتفاقی و یا در معاینات ممکن هست که متوجه یک توده نرم بدون درد در قسمت ورودی واژن شوید.

در مورد ویروس HPV  یا عامل زگیل تناسلی بیشتر بدانیم و راه های تشخیص آن را بشناسیم.

اگر در این مرحله متوجه آن شدید چون بدون درد است یعنی فقط یک انسداد و تجمع وجود دارد.

که مثلا می توانید به صورت انجام روش های ساده مثل نشستن در لگن آب ولرم آن را برطرف کنید.

آبسه غدد بارتولن چیست ؟

اما گاهی این انسداد دردناک می شود که وقتی آن را لمس می کنید یک توده بزرگ متورم را حس می کنید.

که فوق العاده درد ناک هست حتی در بعضی مواقع ممکن هست دیگر قادر نباشید به راحتی راه بروید.

در این شرایط تشخیص ما برای بیمار آبسه غدد بارتولن است.

در این زمان یعنی عفونت وجود دارد و فوراً باید به پزشک متخصص خودتون مراجعه کنید.

در بیشتر موارد پزشک ترجیح می دهد که درناژ و یا تخلیه چرک را انجام دهد.

که به راحتی و با یک تکنیک ساده به صورت سرپایی در مطب می توان آن را انجام داد.

آیا قاعدگی می تواند خطر ابتلا به بیماری HIV را در زنان افزایش دهد؟

در ادامه هم یک سری دستور برای مراقبت در منزل و مصرف دارو نیز به شما تجویز می شود.

در پاره ای موارد ممکن است که دوباره شما دچار آبسه غدد بارتولن شوید. عود کند و پس از درمان اولیه مجدداً بعد از چند ماه این مجرا بسته شود.

در مواردی که ما با عود مکرر روبرو هستیم ترجیح می دهیم آن را به صورت ریشه ای و بنیادی با روش های مختلفی مثل لیزر، روش های سرپایی کف غده را بسوزانیم.

البته باید در مطب به صورت سرپایی توسط فرد مجرب انجام شود.

بسیار راحت است و با لیزر سلول های ترشح کننده مایع را از بین می بریم.

و یا در موارد دیگر در بیمارستان و اتاق عمل به صورت عمل جراحی کیست به طور کامل برداشته می شود.

که نیازمند مراقبت های خاص خودش است.

در نتیجه در صورت وجود کیست چه با درد و بدون درد به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید.

بررسی های لازم انجام شود و دستورات اجرائی را برای رفع کیست غدد بارتولن را بگیرید.

دکتر نازنین صفائی، جراح و متخصص زنان، لیزر و زیبایی در هر زمان آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد.