خانم هایی که باردارهستید با نشانه های رایج یبوست در بارداری آشنا بشوید.

خانم هایی که باردارهستید با نشانه های رایج یبوست در بارداری آشنا بشوید - دکتر نازنین صفایی (متخصص زنان و زایمان و لیزر و جراح زیبایی)

خانم هایی که باردار هستید با نشانه های رایج یبوست در بارداری آشنا بشوید.

یبوست در بارداری برای خانم ها دارای نشانه های مختلفی است. خانم ها یا در مراحل اولیه بارداری و یا ماه های بعد دچار یبوست میشوند.

البته که در اقلیت خانم ها ماه ها بعد از بارداری، یبوست برایشان اتفاق می افتد.

من دکتر نازنین صفایی، جراح و متخصص زنان، لیزر و زیبایی به شما درباره علائم یبوست در بارداری و روش های درمان خانگی آن خواهم گفت، با من همراه باشید:

عارضه یبوست زمانی برای شما پیش می آید که سطح پروژسترون در طی دوران بارداری بالا می‌رود و این اتفاق حدوداً در ماه دوم بارداری و یا سوم بارداری بروز می کند. در همین دوران با بزرگتر شدن حجم رحم و افزایش زمان بارداری عارضه یبوست نیز ممکن است تشدید شود.

چه علت هایی باعث عارضه یبوست در بارداری می شود؟

چه علت هایی باعث عارضه یبوست در بارداری می شود - دکتر نازنین صفایی (متخصص زنان و زایمان و لیزر و جراح زیبایی)

علت دچار شدن به یبوست در ماه های مختلف در بارداری بستگی به این دارد که چه زمانی از این دوران بروز میکند برای مثال به برخی از این علت ها در زیر اشاره می کنم :

هورمونها:

هورمونها - دکتر نازنین صفایی (متخصص زنان و زایمان و لیزر و جراح زیبایی)

تغییر میزان هورمونها در خون و زمان اولیه بارداری باعث حرکات آرام تر مدفوع به سمت روده ها می‌شود. این تاخیر منجر به کم آبی در بدن می‌شود که روده برای جذب مدفوع نیاز به آن دارد و این موضوع باعث می‌شود که دچار عارضه یبوست شوید.

مکملها و ویتامینها:

مکملها و ویتامینها - دکتر نازنین صفایی (متخصص زنان و زایمان و لیزر و جراح زیبایی)

معمولاً مکملهایی که در طی دوران بارداری مصرف می کنید مملو از آهن هستند و البته که این ماده معدنی ضروری، باعث ایجاد عارضه یبوست و همچنین مدفوع سیاه می‌شود.

فشار رحم:

فشار رحم - دکتر نازنین صفایی (متخصص زنان و زایمان و لیزر و جراح زیبایی)

از علت های گریز ناپذیر یبوست می توان به اواخر بارداری اشاره کرد، رشد و بزرگ شدن رحم به روده ها فشار می آورد و حرکت مدفوع در روده را دشوار می کند.

در نهایت یبوست تاثیراتی بر حرکت کند مدفوع در روده و ایجاد مشکلاتی همچون نفخ، مشکلات معده، سختی و درد هنگام مدفوع دارد.

مصرف قرصهای لاکساتیو برای از بین بردن یبوست در دوران حساس بارداری معمولا از جانب متخصصین زنان تجویز نمی‌شود زیرا ممکن است باعث انقباض رحم و کم آبی در بدن شود. هر گونه دارو و درمانی را باید تحت نظر پزشک زنان و زایمان انجام دهید.

چند راهکار ساده و خانگی برای رهایی از یبوست در دوران بارداری :

چند راهکار ساده و خانگی برای رهایی از یبوست در دوران بارداری - دکتر نازنین صفایی (متخصص زنان و زایمان و لیزر و جراح زیبایی)

• مصرف روزانه فیبر در جیره غذایی مانند میوه، سبزیجات و غلات میتواند تعداد دفعات نیاز به تخلیه روده ها و دفع مدفوع را بیشتر و راحت تر کند.
  • حرکتهای ورزشی مناسب دوران بارداری و پیاده روی، هر فردی تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان و گرفتن برنامه مناسب میتواند به رفع مشکل یبوست در دوران بارداری کمک کند.
  • خوردن مواد پروبیوتیکی به باکتری های موجود در روده کمک میکند. پروبیوتکها در موادی مثل ماست است و باعث تحرک طبیعی و منظم روده ها میشود.

شما را به خواندن مطلب زیر دعوت می کنم :

علت بوجود آمدن سوزش ادرار و عفونت ادرار در زنان باردار چیست و راه حل درمان آن چه می باشد؟

• نوشیدن مایعات به مقدار مورد نیاز بدن در نرم کردن مدفوع و عبور آن از روده ها تاثیرگذار است. البته که سوپ، چای و میوه‌های شیرین یا آب سبزیجات در زمره مواد غذایی تامین کننده آب مورد نیاز بدن محسوب می شوند.
  • وعده های غذایی سنگین باعث می شود دستگاه گوارش دچار مشکل شود و فشار زیادی برای هضم غذای حجیم به خود وارد کند. سعی کنید شش وعده غذایی یا بیشتر در طی روز داشته باشید.

توجه داشته باشید، خانم ها میبایست قبل از هر گونه رژیم غذایی و مصرف ملین و دارو با پزشک  متخصص زنان خود صحبت کنند. در صورت مشاهده این عوامل و ادامه روند یبوست فورا با پزشک تماس بگیرید

تهوع و استفراغ ، داشتن دل درد ، خونریزی از مقعد

من، دکتر نازنین صفائی، جراح و متخصص زنان، لیزر و زیبایی در هر زمان آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان هستم.