لابیاپلاستی چیست
لبیاپلاستی چیست - دکتر نازنین صفایی - متخصص زنان و زایمان

لابیاپلاستی چیست؟

امروزه درخواست بانوان برای انجام عمل جراحی زیبایی واژن ( لابیاپلاستی ) رو به افزایش است که علت آن می تواند افزایش سطح فرهنگ و آگاهی جامعه در مورد اهمیت به سلامت و ظاهراین قسمت از بدن باشد.

علاوه بر این، افزایش استفاده از روش های موزدایی باعث شده تا عیوب ظاهری این اندام بیش از گذشته نمایان گردد.

زمان مناسب برای انجام این جراحی پس از بلوغ کامل جنسی است و نباید در دختران کم سن و سال انجام شود.

هدف از انجام جراحی زیبایی واژن لابیاپلاستی از دید پزشکی در کنار مسائل زیبایی شناختی آن، بهبود روابط زناشویی و کاهش درد و ناراحتی در مواردی است که فرد بدلیل اختلال سایز لبها دچار آن می شود و بعضی از فعالیت ها برایش دردناک و عذاب آور است.( حتی فعالیت های معمولی مثل راه رفتن ، ورزش کردن )

علت واقعی بزرگی سایز لب ها مشخص نیست. فاکتورهای ژنتیکی، هورمونی، تحریک مکانیکی (مثل دوچرخه سواری طولانی مدت ، اسب سواری ، سکس دهانی-واژینال )، چاقی و بارداری را در ایجاد آن دخیل میدانند.

جراحی واژن، جوانسازی واژن، عمل لابیاپلاستی- دکتر نازنین صفایی - متخصص زنان و جراح زیبایی

تکنیک های لابیاپلاستی چیست و چگونه اند؟

تکنیک های متنوعی دارد ولی بیشتر از دو متد زیر استفاده میشود:

تکنیک های لابیاپلاستی - جراحی لبیاپلاستی- دکتر نازنین صفایی - متخصص زنان و جراح زیبایی

• روش Trim ، در این روش لابیاپلاستی بخش اضافه لب ها در امتداد خطی از بالا به پایین برش داده و سپس بخیه می شود.

• روش Wedge که بخش اضافی لبهای واژن بصورت گوه ای برداشته و بخیه می شود.

مراقبت های دوران پس از عمل جراحی لابیاپلاستی چیست؟

باتوجه به عصب دهی قوی ناحیه تناسلی، داشتن یک همراه که شما را تا منزل همراهی کند لازم است. در کنار آن خوردن مرتب داروهای تجویز شده توسط پزشکتان حائز اهمیت است. ممکن است لازم باشد کسی در منزل تا یکی دو روز همراهتان و در کنارتان باشد. توجه داشته باشید که استراحت در منزل و بی تحرکی می تواند بطور موقت منجر به یبوست شود که باید با خوردن مایعات کافی و سبزیجات تازه از ایجاد آن جلوگیری کنید. ۴۸ ساعت پس از جراحی زیبایی لابیاپلاستی می توانید دوش بگیرید ولی نباید در وان یا لگن بنشینید.

در ضمن توجه داشته باشید که شستشوی زیاد میتواند باعث باز شدن بخیه ها شود. محل جراحی را پاکیزه نگاه دارید و از نظر علایم عفونت کنترل کنید.

درمانها شامل آنتیبیوتیک خوراکی و موضعی روی محل بخیه ها و استفاده از اسپری یا ژل لیدوکایین به موازات استفاده از مسکن خوراکی است.

بهتر است هرچه زودتر راه رفتن را از سر بگیرید این کار باعث می شود تا تورم و شانس ایجاد لخته در موضع جراحی لابیاپلاستی کمتر شود.

از رانندگی تا زمانی که از بی دردی کافی برخوردار نیستید اجتناب کنید و هچنین از برداشتن اجسام سنگین پرهیز کنید.

از سر گیری فعالیت جنسی ۶ هفته بعد از لابیاپلاستی توصیه میشود.

ورزشهایی مثل شنا، یوگا، دوچرخه سواری و هر فعالیت بدنی که با ایجاد فشار بر موضع جراحی همراه است را تا ۶ هفته به تعویق بیندازید.

بعد از جراحی زیبایی لابیاپلاستی ممکن است علایمی مثل بی حسی یا خارش در موضع عمل داشته باشید که از بین می روند.

تورم و کبودی محل جراحی ظرف یکی دو هفته و نهایتا ظرف ۶ هفته به طور کامل از بین رفته ولی نتیجه نهایی جراحی حدود حدود ۳ تا ۴ ماه بعد حاصل می شود.

در صورت بروز هر یک ازعلایم زیر سریعا با پزشک معالج خود تماس بگیرید:

کبودی یا تورم رو به افزایش

دردی که با مصرف مسکن بهبود نمی یابد

تب

ترشحات زرد یا سبز از محل بخیه ها

تداوم خونریزی از محل جراحی که علیرغم فشار موضعی متوقف نشود.