مقاربت دردناک مشگل شایع بانوان ، علل و روش درمان و روش تشخیص

مقاربت دردناک

مقاربت دردناک مشکل بسیار شایعی است. نزدیک به ۳ نفر از هر ۴ زن در طول زندگی خود، درد در هنگام مقاربت را تجربه کرده‌اند. برای برخی زنان، درد یک مشکل موقتی و برای برخی دیگر یک مشکل طولانی‌مدت است.

علل درد در هنگام مقاربت چیست؟

مقاربت دردناک ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل زنان مثل: کیست‌های تخمدانی یا اندومتریوز باشد. درد در هنگام مقاربت، بجز موارد فوق، ممکن است بدلیل مشکلات جنسی مثل: عدم میل به مقاربت یا عدم بر انگیختگی جنسی به وجود آید. منظور از برانگیختگی جنسی، تغییرات جسمانی و عاطفی است که در اثر تحریک جنسی رخ می‌دهد.

درد در هنگام مقاربت در کجا حس می‌شود؟

ممکن است این درد در ناحیه‌ی فرج، در ناحیه‌ی اطراف دهانه‌ی واژن (وستیبول) یا درون واژن حس شود. پرینه ناحیه‌ای است که درد مقاربت به صورت شایع در آن حس می‌شود. به علاوه ممکن است در کمر، ناحیه‌ی لگن، رحم یا مثانه نیز درد احساس شود.

چه زمانی باید بخاطر مقاربت دردناک به پزشک مراجعه کرد؟

مقاربت و مراجعه به پزشک -درد لگن - نزدیکی - مقاربت دردناک - دکتر نازنین صفایی (متخصص زنان و زایمان و لیزر و جراح زیبایی)

افرادیکه در حین مقاربت، درد شدید یا مکرر دارند، باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. بررسی بیماری‌های زنانی که ممکن است عامل درد باشند، اهمیت دارد. به علاوه متخصص زنان می‌تواند به شخص در مورد مسائل مربوط به میل جنسی کمک کند.

علل مرتبط با مشکلات مربوط به میل جنسی در مقاربت درناک:

دلایل زیر جزء شایع‌ترین عوامل هستند:

• شرایط ذهنی: احساساتی مانند ترس، شرم، گناه یا خجالت راجع به مقاربت، باعث می‌شوند تا شخص نتواند در هنگام مقاربت آسوده باشد. وقتی نتواند آسوده باشد، برانگیختگی دشوار است و ممکن است مقاربت دردناک را تجربه کند. استرس و خستگی نیز می‌توانند بر میل به مقاربت تأثیر بگذارند.
  • مشکلات در رابطه: مشکلات در رابطه با همسر نیز ممکن است در میل جنسی تأثیر بگذارد. یکی از مشکلات رایج در روابط، عدم مطابقت در میزان میل زوجین به مقاربت است.
  • داروها: بسیاری از داروها، مثل داروهای جلوگیری از بارداری، می‌توانند میل جنسی را کم کنند. بسیاری از داروهای مسکن نیز می‌توانند، باعث کاهش میل جنسی شوند. برای نمونه داروهای کاهش دهنده فشار خون مانند: هیدروکلرتیازید داروهای مورد استفاده در روانپزشکی مانند: فلوکستین ، آنتی آندروژنها (داروهای ضد هورمون مردانه): فیناستراید, کتوکونازول, اسپیرونولاکتون ،قرصهای ضد حاملگی با استروژن پایین ، داروهای با خاصیت آنتی کولینرژیک مانند: مانند ضد افسردگی ها (آمی تریپتیلین, نورتریپتیلین و …), اکسی بوتینین ، آنتی هیستامین ها ،  برخی آنتی بیوتیکها ، داروهای شیمی درمانی و سرکوب کننده سیستم ایمنی و بروموکریپتین را می توان نام برد. داروهایی مانند تاموکسیفن نیز با کاهش ترشحات نرمال واژن منجر به درد حین نزدیکی می شوند.
  • بیماری‌ها و جراحی‌ها: برخی بیماری‌ها می‌توانند به صورت مستقیم بر پاسخ جنسی اثرگذار باشند. این بیماری‌ها شامل آرتریت (التهاب مفاصل)، دیابت، سرطان و بیماری‌های تیروئید هستند. برخی زنانی که تحت جراحی قرار گرفته‌اند هم دچار این باور می‌شوند که جراحی بر شکل بدن آنها تأثیر گذاشته و این قضیه از میل آنها به برقراری رابطه‌ی جنسی می‌کاهد.
  • همسر: اگر شریک جنسی فرد یک مشکل جنسی داشته باشد، ممکن است راجع به آن نگرانی پیدا کند. اگر به خاطر اختلال نعوظی از دارو استفاده می‌کند، ممکن است به ارضای دیررس دچار شود که این قضیه به مقاربت طولانی‌مدت و دردناک می‌انجامد.

مقاربت و مراجعه به پزشک2 - درد لگن - نزدیکی - مقاربت دردناک - دکتر نازنین صفایی (متخصص زنان و زایمان و لیزر و جراح زیبایی)

چه بیماری‌های زنانی می‌توانند باعث مقاربت دردناک شوند؟

مقاربت و مراجعه به پزشک3 - درد لگن - نزدیکی - مقاربت دردناک - دکتر نازنین صفایی (متخصص زنان و زایمان و لیزر و جراح زیبایی)

درد در هنگام مقاربت جنسی می‌تواند نشانه‌ی خطری برای بسیاری از بیماری‌های زنان باشد. برخی از این بیماری‌ها در صورتی که درمان نشوند، می‌توانند به مشکلات دیگری بیانجامند:

اختلالات پوستی: برخی اختلالات پوستی ممکن است به ایجاد ضایعه یا شکاف در پوست فرج بیانجامند. درماتیت تماسی یک اختلال پوستی شایع است که فرج را درگیر می‌کند. این بیماری در واکنش به یک ماده‌ی آزاردهنده مثل صابون‌های عطری یا لوبریکانت (ماده‌ی لغزنده) رخ می‌دهد و ممکن است باعث ایجاد خارش، سوزش و درد شده و مقاربت درناک ایجاد کند. درمان اختلالات پوستی، بسته به نوع اختلال، متفاوت است.

درد فرج: وقتی درد به ناحیه‌ی وستیبول (ناحیه‌ی اطراف دهانه‌ی واژن) محدود باشد، به آن سندرم وستیبول فرجی (VVS) می‌گویند. درمان‌های بسیاری برای درد فرج موجود است که فرد می‌تواند آنها را روی خود اعمال کند. در برخی موارد ممکن است به دارو یا جراحی نیاز باشد. در پاره ای از موارد انجام لیزر مونالیزا نتایج درمانی بسیار چشمگیری بر بهبود علایم فرد دارد.

تغییرات هورمونی: در حین دوره‌ی پیش از یائسگی و یائسگی، کاهش هورمون استروژن ممکن است باعث خشکی واژن شود. هورمون درمانی و از آنهم بهتر درمان با لیزر مونالیزا تاچ، درمان انتخابی این مشکل است. برای دوری از مقاربت درناک استفاده از لوبریکانت در حین مقاربت یا استفاده از مرطوب‌کننده‌ واژن بسیار مفید است.

یائسگی زودرس: اگر کاهش سطح هورمون های تخمدان، ثانویه به نارسایی تخمدان ها قبل از سن چهل سالگی بروز کند. فرد دچار یائسگی زودرس شده است.در این شرایط بدلیل کاهش آثار مطلوب استروژن بروی مخاط واژن فرد دچار خشکی واژن و عفونت های مکرر شده که هر دو در ایجاد درد هنگام نزدیکی بسیار موثرهستند. در این موارد نیز بهره گیری از چند جلسه درمان با لیزر مونالیزا به بهبود علایم کمک قابل توجهی می کند.

واژینیت: واژینیت یا التهاب واژن ممکن است بر اثر عفونت قارچی یا باکتریایی به وجود آید. علائم این بیماری ترشح، خارش و سوزش واژن و فرج و مقاربت دردناک است. واژینیت را می‌توان با دارو درمان کرد.

واژینیسموس: واژینیسموس انقباض (تنگی) واکنشی عضلات دهانه‌ی واژن است. واژینیسموس ممکن است در هنگام مقاربت جنسی باعث درد شود. واژینیسموس را می‌توان به شکل‌های مختلفی درمان کرد.

زایمان: زنانی که در حین زایمان طبیعی مورد اپیزیوتومی یا پاره کردن ناحیه‌ی پرینه قرار گرفته‌اند، ممکن است مقاربت دردناک داشته باشند که چند ماه طول بکشد. درمان‌این مسئله شامل لیزر مونالیزا، فیزیوتراپی، دارو یا جراحی است.

دیگر علل: بیماری التهابی لگن، اندومتریوز، و چسبندگی‌ها نیز باعث ایجاد درد در هنگام مقاربت می‌شوند.

متخصص زنان برای درد مقاربت چه می‌کند؟

مقاربت و مراجعه به پزشک4 - درد لگن - نزدیکی - مقاربت دردناک - دکتر نازنین صفایی (متخصص زنان و زایمان و لیزر و جراح زیبایی)

سابقه‌ی مشکلات پزشکی و جنسی، علائم و نشانه‌ها و یافته‌های حاصل از معاینه، عوامل مهمی در تعیین عامل درد هستند. گاهی اوقات، برای پیدا کردن علت باید آزمایشاتی انجام داد. معاینه‌ی لگن یا انجام سونوگرافی اغلب سرنخ‌هایی راجع به برخی دردها به دست می‌دهند. ممکن است به ارزیابی بیشتر، که گاهی شامل عملی به نام لاپاراسکوپی است، نیاز باشد.

به علاوه ممکن است پزشک راجع به داروهایی که توسط شخص مصرف می‌شود، سابقه‌ی بیماری‌های قبلی و وقایعی که ممکن است راجع به احساس فرد نسبت به رابطه‌ی جنسی اثر گذاشته باشد، سوال کند. گاهی اوقات نیز ممکن است پزشک برای ارزیابی بیشتر و درمان، از مشورت متخصص طب فیزیکی یا متخصص پوست استفاده کند.

خود فرد چه کارهایی می‌تواند انجام دهد تا دمقاربت دردناک نداشته باشد؟

مقاربت و مراجعه به پزشک5 - درد لگن - نزدیکی - مقاربت دردناک - دکتر نازنین صفایی (متخصص زنان و زایمان و لیزر و جراح زیبایی)

اگر در هنگام مقاربت درد وجود دارد، به متخصص زنان مراجعه شود. به علاوه برخی اقدامات هست که فرد می‌تواند برای تخفیف درد در هنگام مقاربت به کار گیرد:

استفاده از لوبریکانت: لوبریکانت‌های حلال در آب، راه حل خوبی برای حساسیت یا آزردگی واژن هستند. لوبریکانت‌های سیلیکونی بیشتر می‌مانند و لغزنده‌تر از لوبریکانت‌های حلال در آب هستند. نباید از روغن بچه یا روغن معدنی روی کاندوم استفاده شود . این کار می‌تواند با حل کردن لاتکس، باعث پاره شدن کاندوم شود.

برای رابطه‌ی جنسی وقت گذاشته شود: زمانی باید در نظر گرفته شود که زوجین خسته یا عصبی نباشند.
قبل از مقاربت، کارهای پیشگیری از درد را انجام شود: مثانه را خالی شود، حمام کردن و یا استفاده از داروهای مسکن در موارد شدید توصیه می شود

برای رهایی از سوزش پس از مقاربت، یخ را در حوله پیچیده و روی ناحیه‌ی فرج قرار داده شود.