چه عواملی منجر به پوکی استخوان خواهد شد و نشانه های هشداری آن را بشناسید

عوامل پوکی استخوان و نشانه های ۀن - دکتر صفایی - متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

چه عواملی منجر به پوکی استخوان خواهد شد و نشانه های هشداری آن را بشناسید

پوکی استخوان یکی از انواع  بیماری های استخوان است که  می تواند منجر به افزایش احتمال شکستگی شود.

پوکی استخوان می تواند بر تمام استخوان های بدن تاثیر بگذارد.

تشخیص پوکی استخوان با اندازه گیری تراکم استخوان مقدور است.

اگر پزشک شما پوکی استخوان تشخیص داده، حتما باید نحوه زندگی و مصرف داروها و سیستم تغذیه خود را برای مقابله با شکستگی ها، تغییر دهید.

امروز قصد داریم در سایت دکتر نازنین صفایی، جراح و متخصص زنان، لیزر و زیبایی  به پوکی استخوان که نه تنها در سنین بالا آزاردهنده می باشد بلکه جامعه جوان ما را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. بپردازیم:

استئوپروز را می توان به راحتی تشخیص داده و درمان آن را زیر نظر پزشک متخصص شروع کرد، اما تنها در صورتی که آزمایشهای مناسب در ابتدا صورت گیرد و در ادامه بررسی های لازم انجام شود.

باید بدانید که چه زمانی برای انجام آزمایش تراکم استخوان مناسب است و چگونه می توانید تشخیص بیماری و درمان مناسب را شروع کنید.

علائم هشدار دهنده و علائم پوکی استخوان :

بهتر است بدن خود را قبل از هر گونه علائم پوکی استخوان بررسی کنید. بنابراین مهم است که عوامل خطرساز را شناسایی و جلوی توسعه پوکی استخوان را بگیرید و در نتیجه احتمالات ابتلا به بیماری پوکی استخوان را بشناسید.

برخی از نشانه های هشدار دهنده ای را ذکر کردیم که شما باید درباره وقوع آنها با پزشک خود درجهت سلامت استخوان ها صحبت کنید آنها عبارتند از :

شکستگی های با ضربه های کم :

اغلب افراد مبتلا به شکستگی استخوان شده اند، اما معمولا یک نیروی قوی و شدید است که باعث آسیب می شود. شکستگی ها پس حادثه هایی نظیر سقوط از ارتفاع، تصادف اتومبیل و یا آسیب های ورزشی بوجود می آیند. اما باید پوکی استخوان حتی با وارد شدن حداقل نیروی شکستن در نظر گرفته شود.

درد های استخوان ناشناخته یا درد مفصلی :

علل مختلفی برای بوجود آمدن درد استخوان و مفصلی وجود دارد، اما پوکی استخوان ممکن است این علائم را تشدید کند.

هنگامی که استخوان ها قدرت کافی برای نگه داشتن و تحمل وزن بدن را ندارند، آسیب می تواند رخ دهد. پوکی استخوان ناشناخته یا درد مفاصل، ممکن است مساله سلامت استخوان را مورد توجه قرار دهد.

کوتاه شدن یا (Stooping) :

شکستگی های فشاری ستون فقرات ممکن است ناشناخته یا به یک نوع آسیب پشتی متعلق باشد.

هنگامی که چندین مهره زخمی و یا آسیب می بینند، ممکن است به افراد قد بلند فشار و انحنا را به ستون فقرات متحمل کنند. ظاهر معمول یک فرد مبتلا به شکستگی مهره ها یا  فشرده گی استخوان ها، کوتاه شدن قد است که به مرور زمان رخ داده است.

در صورت نیاز به آزمایش تراکم استخوان، با پزشک خود مشورت کنید.

تنها راه مبارزه و جلوگیری با پوکی استخوان دانستن وضعیت جسمی و تراکم استخوان شما است و در مراحل تشخیص اولیه کمترین میزان پوکی استخوان بهترین درمان را می توان ارائه داد.

مواردی که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد و نمی توانید آنها را کنترل کنید :

زمانی که نمی توانید عوامل یک بیماری را بشناسیم  بسیار خطرناک است.

آنها مواردی هستند که شما متولد کرده یا توسعه داده اید که شما را در دسته افرادی قرار می دهد که دارای احتمال بالایی از پوکی استخوان هستید.

افرادی که فاکتورهای زیر را دارا می باشند میبایست بیشتر مراقب پوکی استخوان  باشند و در خطر بیشتری هستند :

جنس مونث

افراد سفید پوست

سابقه خانوادگی پوکی استخوان

سن بیش از 65 سال

اوایل یائسگی (شامل حذف جراحی تخمدان قبل از 45 سالگی)

شرایط منطقه محروم (مانند بیماری سلیاک یا کرون)

اختلالات غدد درون ریز (مانند بیماری تیروئید یا پاراتیروئید)

سرطان (مانند میلوما یا لنفوم)

مواردی که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد و می توانید آنها را کنترل کنید :

استعمال دخانیات

مصرف نوشیدنی های الکلی

رژیم غذایی نا سالم

کمبود کلسیم و کمبود ویتامین D

شیوه زندگی کم تحرک

این ها مواردی است که در زندگی خود ممکن است تجربه کنید. انتخاب برخی از شیوه های زندگی سبب سلامت استخوان ها می شود و احتمال افزایش سلامت استخوان را تضمین می کند.

فاکتورها و موارد خطر بیشتری برای استخوان های شما وجود دارد، که می تواند احتمال پوکی استخوان را توسعه دهد.

سایر عوامل خطر پوکی استخوان که به آنها اشاره نشد :

شرایط و داروهایی وجود دارند که می تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کنترل کند.

با این حال، ممکن است به راحتی نتوان این شرایط را تغییر داد. برای مثال، متوقف کردن مصرف داروهایی که درمان کننده تشنج و یا ضد تشنج هستند ممکن نیست اما در هنگامی که فرد ارزیابی ابتلا به پوکی استخوان  میشود، باید عوارض و نتایج آنها را نیز در نظر گرفت:

برخی از داروهای ضد تشنج (مانند دیالانتین)

استروئیدهای خوراکی (مانند پیشینسون)

لیتیم

درمان های ایمنی تخریب

برخی از شیمی درمانی ها

دکتر نازنین صفایی، جراح و متخصص زنان، لیزر و زیبایی در هر زمان آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد.

منبع :