چگونه جراحی لاپاروسکوپی برای تست و درمان ناباروری استفاده می شود ؟

لاپاروسکوپی به منظور تست و درمان ناباروری دکتر صفائی بهترین متخصص زنان و زایمان

چگونه جراحی لاپاروسکوپی برای تست و درمان ناباروری استفاده می شود ؟

لاپاروسکوپی ممکن است برای تشخیص ناباروری یا برای درمان یک مشکل در باروری استفاده شود.

لاپاروسکوپی یک روش جراحی است که شامل ایجاد یک، دو یا سه قطع بسیار کوچک در شکم است،

که از طریق آن پزشک یک لاپاراسکوپ و ابزارهای تخصصی جراحی را وارد بدن و منطقه مورد نظر می کند.

امروز قصد داریم در سایت دکتر نازنین صفایی، جراح و متخصص زنان، لیزر و زیبایی به این موضوع بپردازیم :

لاپاراسکوپ یک لوله نازک فیبر نوری است که دارای نور و در سر آن دوربین است.

لاپاروسکوپی اجازه می دهد تا پزشک خود را به ارگان های شکمی برساند و گاهی اوقات تغییرات لازم را بدون برش های بزرگتر انجام دهد.

از این رو بیمار می تواند زمان بهبودی کمتری و مدت اقامت بسیار کوتاهی در بیمارستان داشته باشد.

آیا لاپاراسکوپی تشخیصی، در زنان نابارور باید انجام شود یا خیر؟ این موضوع بسیار بحث انگیز است.

اگر یک زن دچار درد لگنی باشد، آنگاه پزشک متخصص زنان و زایمان به این نتیجه می رسید که جراحی را توصیه کند.

با این حال، در موارد ناباروری این تصمیم غیرقابل پیش بینی است و یا در شرایطی که درد لگن عامل نیست، آیا مزایای جراحی لاپراسکوپی بیش از خطر است یا خیر، که در ادامه به آن می پردازیم.

وقتی لاپاروسکوپی توصیه می شود؟

پزشک شما ممکن است عمل جراحی لاپاروسکوپی را برای تشخیص علت ناباروری لازم بداند. پس از آزمایش های دیگر و یا در حین آزمایش ناباروری آن را از نتایج مشکوک و یا علائم توصیه کند.

با این حال لاپاروسکوپی نباید به طور مرتب انجام شود.

با چه دلایلی پزشک شما ممکن است لاپاراسکوپی تشخیصی را توصیه کند:

• اگر شما در طول مقاربت جنسی احساس درد می کنید
  • اگر در دوره های قاعدگی یا سیکل شما درد لگن وجود دارد
  • اگر پس از سونوگرافی اندازه اندومتریوزمتوسط تا شدید و مشکوک است
  • اگر مشکوک به بیماری التهابی لگن یا چسبندگی لگن باشید
  • اگر پزشک شما مشکوک به حاملگی خارج رحمی باشد (که اگر درمان نشود، می تواند خطرناک باشد)

اغلب اگر در لاپاراسکوپی تشخیصی مشکلی پیدا باشد، جراح زنان شما در برخی موارد مجبور خواهد شد اصلاح، حذف و یا در غیر این صورت درمان این مسئله را بلافاصله پس از لاپاراسکوپی آغاز کند.

جراحی لاپاروسکوپی در بعضی از علل ناباروری زنان مورد استفاده قرار می گیرد.

پزشک شما ممکن است عمل جراحی را توصیه کند.

Hydrosalpinx مشکوک است. این یک نوع خاص از لوله فالوپی مسدود شده است. از بین بردن لوله آسیب دیده می تواند میزان موفقیت IVF را بهبود بخشد.

رسوب اندومتری باعث کاهش باروری شما می شود.

این بحث بسیار جنجالی است، برخی پزشکان می گویند که تنها در صورتی که دردناک باشد، مجبور به  برداشتن می کنند، و برخی دیگر از پزشکان می گویند که می توانند میزان موفقیت بارداری را بهبود بخشند. در صورتی که درد لگن وجود نداشته باشد.

ممکن است با جراحی بتوانیم یک لوله فالوپی را باز کنیم یا درمان کنیم.

اما میزان موفقیت در هنگام بازیابی لوله ها بسیار متفاوت است.

با تشخیص پزشک اگر IVF بعد از جراحی مورد نیاز باشد، پس انجام مستقیم به IVF یک انتخاب بهتر است. اگر زنی جوان است و همه عوامل دیگر باروری در سیستم بدنی آن خوب است، عمل جراحی ممکن است برای اولین بار ارزش بیشتری داشته باشد.

یک کیست تخمدان مشکوک به همراه درد و یا مسدود کردن لوله های فالوپی باید لاپاراسکوپی شود.

گاهی اوقات، تخلیه کیست با سوزن هدایت سونوگرافی بهتر است. از بین بردن کیست تخمدان بزرگ اندومتری ممکن است ذخایر تخمدان شما را کاهش دهد. دکتر شما باید این را با شما در میان بگذارد.

فیبروئید باعث درد، تحریک حفره رحم یا مسدود کردن لوله های فالوپ می شود.

اگر شما PCOS دارید و دکتر شما توصیه حفاری تخمدان را می دهد.

حفاری لاپاروسکوپی تخمدان شامل سه تا هشت حفره کوچک به سمت تخمدان است.

در زنان مبتلا به PCOS که در داروهای باروری تخم گذاری را مصرف می کنند، این روش می تواند برای آنها مفید باشد. با این حال، خطرات ممکن است بیش از منافع، و استفاده از آن بحث برانگیز و قابل تامل باشد.

چرا لاپاراسکوپی مهم است؟

برخی از علل ناباروری تنها از طریق لاپاراسکوپی تشخیص داده می شود. (به عنوان مثال اندومتریوز) لاپاروسکوپی اجازه می دهد تا پزشک شما نه تنها وضعیت داخل شکم را می تواند مشاهده کند بلکه همچنین رشد و یا کیست های مشکوکی بیوپسی را هم می تواند ببیند.

همچنین جراحی لاپاروسکوپی می تواند برخی از دلایل ناباروری را درمان کند و به شما اجازه می دهد که به طور طبیعی و یا با درمان های باروری قادر به باردارشدن شوید.

با این حال، مهمترین دلیل تشخیصی لاپاراسکوپی این است که درد در ناحیه لگن را تجربه داشته اید.

لاپاروسکوپی برای حذف بافت زخم، فیبروئید و یا اندومتری که باعث درد می شود می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

لاپاروسکوپی در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

دکتر شما به شما دستورالعمل هایی در مورد چگونگی آماده شدن برای جراحی را قبل ازلاپاراسکوپی به شما می دهد. احتمالا به شما گفته خواهد شد که 8 ساعت قبل از عمل جراحی ناشتا باشید و یا به شما آنتی بیوتیک را تجویز کند تا مصرف کنید.

هنگامی که به بیمارستان می روید، یک IV دریافت می کنید که از طریق آن مایعات و دارو برای کمک به آرامش شما تزریق می شود.

متخصص بیهوشی به وسیله ی یک ماسک که روی صورت شما قرار می دهد شما را بعد از چند دقیقه تنفس به واسطه یک گاز شیرین بیهوش می کند.

هنگامی که بیهوشی شروع شد پزشک یک سوراخ کوچک را در اطراف شکم شما ایجاد می کند.

از طریق این برش، یک سوزن برای پر کردن شکم شما با گاز دی اکسید کربن استفاده می شود.

این محل برای پزشک شما این دسترسی فراهم می کند تا اندام ها را ببیند و ابزار جراحی را حرکت دهد.

زمانی که شکم شما پر از گاز است، جراح لاپاراسکوپ را از طریق برش داخل قرار داده و ارگان های اطراف  لگن را بررسی می کند.

جراح نیز ممکن است بافت بیوپسی را برای بررسی آزمایش کند.

گاهی اوقات دو یا سه برش کوچکتر ایجاد می شود تا دیگر ابزارهای جراحی نازک بتوانند برای ترمیم و یا حرکت اندام در اطراف برای مشاهده بهتر استفاده شوند.

جراح به صورت بصری ارگانهای لگن و ارگانهای شکمی اطراف را ارزیابی می کند. او به دنبال حضور کیست ها، فیبروئیدها، بافت اسکار یا چسبندگی و رشد اندومتر است. او همچنین به شکل، رنگ و اندازه ارگانیسم های تولید مثل نگاه خواهد کرد.

نوعی رنگ ممکن است از طریق دهانه رحم تزریق شود، بنابراین با عبور آن جراح می تواند ارزیابی کند که لوله های فالوپ باز هستند.

حتی اگر هیچ نشانه ای از اندومتریوز یا سایر مشکلات وجود نداشته باشد، جراح ممکن است یک نمونه از بافت را برای آزمایش بردارد.

گاهی اوقات اندومتریوز بسیار خفیف میکروسکوپ است و با دوربین لاپاروسکوپی وچشم غیر مسلح نمی تواند دیده شود.

اگرشما مشکوک به حاملگی خارج از رحم باشید، جراح  وضعیت لوله های فالوپ را برای حاملگی غیرطبیعی ارزیابی می کند.

در جراحی لاپاروسکوپی چه احساس می کنید؟

در طول عمل جراحی لاپاروسکوپی، تحت تاثیر بیهوشی عمومی قرار می گیرید.

بنابراین نباید احساس درد کنید.

هنگامی که شما از ریکاوری عمل بهوش می آیید، ممکن است دچار گلودرد باشید.

این به علت لاپاراسکوپی است که به وسیله لوله از گلو شما متصل شود تا در طول عمل جراحی پزشک بتواند از بالا نفوذ و بررسی کند. (این لوله قبل از بهوش آمدن برداشته می شود).

طبیعی است که در ناحیه اطراف زخم و شکم احساس درد کنید.

به خصوص اگر پزشک شما مقدار زیادی از بافت اسکار را حذف کند.

ممکن است از گاز دی اکسید کربن نفخ کنید. این شرایط باید چند روز تحمل شود تا علایم از بین برود.

اگرچه ممکن است در همان روز پس از جراحی شما به خانه بروید، باید حداقل یک یا دو روز عوارض آن را در نظر بگیرید.

اگر چندین اصلاح در حین جراحی انجام شود، ممکن است یک یا دو هفته این دوره درمانی طول بکشد.

اطمینان حاصل کنید که با پزشک خود در مورد آنچه انتظار دارید کامل  صحبت کرده اید.

پزشک شما همچنین ممکن است داروهای ضد درد و آنتیبیوتیک را برایتان تجویز کند هنگامی که :

درد شدید در ناحیه شکمی داشته باشید.

تب بالای 37 درجه داشته باشید

خونریزی شدید در محل برش وجود داشته باشد

خطرات:

همانطور که در هر روش جراحی وجود دارد لاپاروسکوپی نیزبا خطراتی همراه است.

به گفته انجمن آمریکایی تولید مثل، دریک یا دو زن از هر 100 نفر ممکن است لاپاراسکوپی عارضه ایجاد کنند، البته که معمولا یک عارضه کوچک است.

برخی از عوارض رایج پس از لاپاراسکوپی عبارتند از:

عفونت مثانه پس از جراحی

تحریک پوست در اطراف نقاط برش

تشکیل چسبندگی

هماتوم دیواره شکمی

عفونت

بعضی موارد دیگر عوارض جدی تر و بسیار نادرتری هستند، اما در اینجا برای آشنایی بیشتر شما به آنها اشاره می کنیم:

آسیب به اندام یا رگ های خونی که در شکم یافت می شود

واکنش آلرژیک

آسیب عصبی

احتباس ادرار

لخته شدن خون

سایر عوارض بیهوشی عمومی

مرگ (حدود 3 در هر 100،000)

اگر نتایج لابراسکوپی غیر طبیعی باشد

با توجه به آنچه غیر قابل پیش بینی است، جراح ممکن است در طول عمل جراحی با مشکل مواجه شود.

در بعضی موارد، چسبندگی، رشد اندومتر، کیست ها و فیبروئیدها ممکن است حذف شود.

اگر لوله های فالوپ مسدود شوند، ممکن است با نظر پزشک و در صورت امکان باز شوند.

اگر یک حاملگی خارج از رحم دیده شود، جراح ممکن است حاملگی غیرطبیعی را حذف و آسیب بافت را ترمیم کند.

در برخی موارد ممکن است نیاز به حذف کل لوله فالوپی باشد.

بعد از جراحی، دکتر شما توضیح می دهد چه گزینه هایی برای باردار شدن پیش روی شما است.

اگر فیبرویدها را برداشته اید یا یک لوله فالوپی ترمیم شده است، ممکن است بتوانید بدون نیاز به کمک باردار شوید. همچنين در مورد آندومتريوز يا PID، حذف بافت اسکار ممکن است بارداری را با درمان های ساده تری تجربه کنید.

دکتر نازنین صفایی، جراح و متخصص زنان، لیزر و زیبایی در هر زمان آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد.