تبخال تناسلی یا هرپس سیمپلکس چیست و تفاوت آن با زگیل تناسلی چیست؟ نظرات دکتر صفایی

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یا هرپس سیمپلکس

تبخال یا هرپس سیمپلکس یک بیماری ویروسی است که به صورت التهاب و مجموعه تاول های ریز بروز ظاهری پیدا می کند. ویروس هرپس سیمپلکس در دو نوع زیر وجود دارد:
HSV1 عامل ایجاد زخم های تبخال در لب ها و اطراف دهان
HSV2 عامل ایجاد تبخال در ناحیه تناسلی
تبخال تناسلی یکی از عفونت های رایج مقاربتی است که منجر به تاول های دردناکی در ناحیه تناسلی و نواحی اطراف می شود و تنها از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.
تبخال تناسلی یک بیماری مزمن و طولانی است که در بدن باقی مانده و ممکن است پس از درمان ضایعات دوباره فعال شود.

نکته HSV2 یا هرپس سیمپلکس نوع ۲ عامل ایجاد تبخال تناسلی است اما می تواند در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی موجب بروز تبخال در اطراف دهان هم شود، همینطور HSV1 که عامل بروز تبخال دهانی است در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی میتواند باعث ایجاد تبخال تناسلی در فرد شود.
تبخال تناسلی یک بیماری مزمن و طولانی مدت است که در دو سال ابتدایی ابتلا به ویروس تعداد دفعات عود آن ۴ تا ۵ بار در سال است و پس از آن در هربار عود بیماری، علائم خفیف تر ظهور می کنند و تعداد دفعات بروز بیماری کمتر می شود.
وجود سیستم ایمنی قوی و سالم در فرد، می تواند سبب عدم فعالیت ویروس شده و دفعات عود بیماری را کاهش دهد.

علائم تبخال تناسلی

بروز علائم بیماری و میزان ایجاد ضایعات پس از ابتلا به ویروس فرد به فرد متفاوت است و ممکن است ویروس بدون هیچ گونه علائمی هفته ها تا ماه ها غیرفعال باقی بماند. در برخی افراد نیز علائم طی ۲ تا ۱۵ روز پس از تماس با فرد آلوده و انتقال ویروس ظاهر می شوند، در نتیجه هیچ گاه نمی توان زمان دقیق ابتلا به ویروس را تخمین زد.

علائم رایجی که در بیماران دیده می شود شامل موارد زیر است :
احساس ضعف و بی حالی عمومی همراه با تب و سردرد
علائمی مانند عدایم سرماخوردگی، خستگی، درد در ناحیه کمر، پا و کشاله ران
خارش و سوزش در ناحیه تناسلی و مقعد
ترشحات غیرمعمول از ناحیه واژن و مجاری ادرار
تاول های کوچک در ناحیه تناسلی و مقعد، اطراف باسن و ران همراه با درد
درد و سوزش هنگام دفع ادرار که به دلیل وجود زخم های ناشی از ترکیدن تاول ها

لازم به ذکر است همه افراد مبتلا به تبخال تناسلی دچار علائم یکسانی می شوند و حتی برخی از افراد مبتلا ممکن است فقط ناقل ویروس بوده و هرگز علائم ظاهری نداشته باشند. درست است که ویروس در هنگام وجود تاول ها و علائم ظاهری احتمال انتقال بیشتری دارد اما باید توجه داشت که حتی در صورت عدم وجود تاول ها نیز فرد مبتلا ناقل ویروس است و می تواند آن را به شریک جنسی خود انتقال دهد.
سوال
یکی از سوالات متدوال که بیماران از من می پرسند این است که آیا تبخال تناسلی مردان و تبخال تناسلی زنان متفاوت است ؟
در پاسخ به این سوال باید یاد آور شوم که هیچ گونه تفاوتی در نوع ویروس و چگونگی بروز علائم کلی بین مردان و زنان وجود ندارد.
در مردان تبخال تناسلی در ناحیه مقعد، روی آلت تناسلی، پوست بیضه ها و کشاله ران ها بروز پیدا می کند
در زنان روی لابیا ها، داخل واژن، کشاله ران، مقعد و روی باسن ظاهر می شود.
تنها خطری که زنان را به نسبت مردان بیشتر تهدید می کند زمانی است که زن باردار باشد یا قصد بارداری داشته باشد چرا که در صورت عدم رعایت توصیه های پزشک و اقدام برای درمان احتمال انتقال عفونت به جنین وجود خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
تنگ کردن و جوانسازی واژن با لیزر مونالیزا تاچ

لابیاپلاستی چیست و چگونه انجام می شود

سوال
یکی دیگر از مواردی که افراد هنگام مراجعه به مطب از پزشک خود می پرسند، تفاوت تبخال تناسلی و زگیل تناسلی است؟
در بسیاری موارد بیماران این دو را با هم اشتباه می گیرند، به همین منظور توصیه می کنم برای اطلاع از تفاوت این دو و کسب آگاهی بیشتر و ارتقاء سلامت جنسی جامعه مقاله زگیل تناسلی را مطالعه نمایید.
بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی چیست؟

مدت بیماری و علائم ظاهری آن

با توجه به سطح سلامت و قوای سیستم ایمنی هر فرد دوره بروز بیماری متفاوت است. از زمان شروع علائم تا زمان بهبودی کامل ظهور ضایعات پوستی ممکن است ۲ تا ۴ هفته ادامه داشته باشد.
عدائم شبیه سرماخوردگی معمولا تا یک هفته به طول می انجامد اما تاول ها و زخم های ناشی از ترکیدن تاول ها و همچنین درد، خارش و سوزش ناشی از آن ۲ تا ۴ هفته طول می کشد.

من به عنوان جراح و متخصص زنان توصیه می کنم در صورت بروز علایم ظاهری از داشتن هرگونه رابطه جنسی ( واژینال - مقعدی- دهانی ) خودداری کنید و تا ۱۰ روز پس از بهبودی کامل نیز صبر کنید. این کار به عدم انتقال ویروس به شریک جنسی تان کمک قابل توجهی خواهد کرد.
علاوه بر این هنگامی که فرد مبتلا، علائم ظاهری و تاول های ریز را روی پوست خود دارد، داشتن رابطه جنسی موجب به تعویق افتادن روند بهبودی فرد نیز خواهد شد.

نکته بسیار مهم!!!! برخلاف زگیل تناسلی که هر نوع آن قابلیت بروز در ناحیه ای خاص را دارد، تبخال تناسلی و تبخال دهانی هر دو می توانند سبب بروز تبخال در اطراف دهان و ناحیه تناسلی شوند، به همین دلیل در صورت وجود تبخال در اطراف دهان از داشتن رابطه اورال خودداری کنید.
یکی دیگر از تفاوت هایی که تبخال تناسلی با زگیل تناسلی دارد این است که هیچ گونه شواهدی مبنی بر رابطه مستقیم بین ابتلا به تبخال تناسلی و ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
زگیل تناسلی در مردان و زنان

روش های پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی به دیگران

تبخال تناسلی یکی از بیماری های شایع مقاربتی است. پس روحیه خود را حفظ کنید و از ابتلای به آن شرمسار و افسرده نباشید، با رعایت نکاتی ساده شما می توانید به زندگی جنسی خود ادامه دهید بدون آنکه نگران ابتلای شریک جنسی خود به این بیماری باشید.
علائم رایجی که در بیماران دیده می شود شامل موارد زیر است :
همیشه در طول رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال از کاندوم استفاده کنید.
با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید و درباره نحوه مصرف داروهای خود اطلاعات کامل کسب کنید.
در صورت بروز تاول و علائم تبخال تناسلی از رابطه جنسی حتی با کاندوم پرهیز کنید و تا یک هفته الی ۱۰ روز پس از بهبودی کامل صبر کنید چرا که ممکن است زخم ها در نواحی باشند که کاندوم نمی تواند آن ها را پوشش دهد.
علایم اولیه عود بیماری را جدی بگیرید و به شریک جنسی خود اطلاع دهید، سوزش، خارش و علایم شبیه سرماخوردگی از علایم اولیه عود بیماری است.
از رابطه اورال پرهیز کنید.
از بوسیدن زنان باردار، کودکان و نوزادان به طور جد خودداری کنید.
زخم ها و تاول های خود را لمس نکنید زیرا ممکن است عفونت را به نواحی دیگر انتقال دهید و در صورت لمس زخم ها بلافاصله دست ها را با آب و صابون بشویید.

درمان تبخال تناسلی

در طول دوره بیماری من یا سایر همکاران پزشک متخصص، برای تسکین درد شما داروهای لازم را تجویز خواهد کرد، همچنین با تجویز آنتی بیوتیک های ضد ویروس لازم علائم بیماری و ضایعات پوستی برطرف شده و از شدت آن کاسته می شود.
توصیه می کنم به نحوه مصرف دارو که توجه داشته باشید. گاها به بیماران توصیه می کنم تنها در زمان داشتن علائم تبخال داروها را مصرف کنند و یا حتی در شرایطی که هیچ علائمی وجود ندارد یک داروی خاص را به طور روزانه مصرف کنند.

عوارض ابتلا به هرپس سیمپلکس

عوارض مرتبط با هرپس سیمپلکس و وجود زخم در ناحیه تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد. به همین دلیل جدی گرفتن ابتلا به بیماری ضروری است و توصیه می کنم در مراحل ابتدایی به درمان خود را جدی بگیرید.
در صورت نیاز به مشاوره و تعیین وقت مشاوره از این طریق با من دکتر نازنین صفائی در تماس باشید.

خطر انتقال سایر بیماری های مقاربتی و عفونی مانند ایدز و سوزاک و ... را تشدید می کند.
در برخی موارد زخم های ناشی از تبخال تناسلی می تواند باعث التهاب مثانه و مجاری ادرار شود.
در صورت بروز زخم ها و تاول ها اطراف مقعد احتمال ایجاد التهاب راست روده وجود دارد.
در موارد نادر به خصوص در نوزادان و افرادی که دچار سیستم ایمنی ضعیف یا نقص سیستم ایمنی هستند عفونت هرپس سیمپلکس منجر به التهاب غشاها و مایع مغزی - نخاعی شده و سبب مننژیت می شود.
مجددا تاکید می کنم در صورت ابتلا به تبخال روحیه خود را حفظ کنید و از ابتلای به آن شرمسار و افسرده نباشید، با رعایت نکاتی ساده ای که در مقاله ذکر شد، شما می توانید به زندگی جنسی خود ادامه دهید بدون آنکه نگران ابتلای شریک جنسی خود به این بیماری باشید.
جهت دریافت نوبت و چک آپ های دوره ای سلامت با به روزترین تجهیزات، با شماره تلفن 200 800 22 021 تماس بگیرید.

همراه با زیبایی * همگام با سلامت