همه چیز درباره لابیاپلاستی
25/04/1399

زخم دهانه رحم چیست

زخم دهانه رحم
دهانه رحم محلی مابین رحم و واژن است که در پایین ترین نقطه رحم و در بالاترین نقطه واژن قرار گرفته است. دهانه رحم همان قسمتی است که خون پریود از آن خارج و وارد واژن می شود.
زمانی که مخاط صورتی رنگ داخل گردن رحم به بافت مخملی و قرمز تغییر پیدا کند، به آن زخم دهانه رحم می گویند. در واقع به بیرون کشیده شدن لایه داخی دهانه رحم گفته می شود و به معنای کلمه زخمی در کار نیست و تنها التهابی است قرمز رنگ و مخملی شکل در دهانه رحم که در بسیاری از زنان دیده می شود.
زنان باردار و زنانی که از داروهای هورمونی استفاده می کنندد به دلیل بالا بودن سطح هورمون استروژن معمولا دچار التهاب قرمز رنگ و مخملی شکل در دهانه رحم خود می شوند. تغییرات سطح هورمون استروژن رابطه مستقیمی با ایجاد زخم دهانه رحم دارد.

من دکتر صفائی به عنوان متخصص زنان به شما توصیه می کنم در صورت مشاهده علائم زیر، سریعا به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید

خونریزی غیر طبیعی واژن یا لکه بینی بویژه پس از رابطه جنسی

ترشحات با بوی نامطبوع و رنگ غیرمتعارف

درد در ناحیه واژن هنگام رابطه جنسی

احساس درد در لگن و کمر

ضرورت مراجعه به موقع

توجه! در صورت نادیده گرفتن علائم بالا و عدم مراجعه به پزشک احتمال اینکه زخم دهانه رحم شدیدتر و حتی تبدیل به زخم باز شود بیشتر است!
بسیاری از زنان تا زمانی که برای چکاپ دوره ای مراجعه نکرده اند خود متوجه بروز زخم دهانه رحم نمی شوند. زخم معمولا در طی معاینه ابتدایی پزشک متخصص زنان باتجربه توسط اسپکولوم و کولپوسکوپ تشخیص داده می شود.
بیشتر بدانید: کولپوسکوپی چیست؟

مراحل تشخیص زخم دهانه رحم

همانطور که پیشتر تاکید کرده بودم، زخم دهانه رحم به راحتی در معاینه اولیه قابل تشخیص است. شدت و روند پیشرفت این بیماری توسط تست پاپ اسمیر و نمونه برداری و کولپوسکوپی قابل تشخیص است.
از آنجایی که تشخیص به موقع این بیماری مهمترین قدم در درمان آن است، قاطعانه توصیه می کنم که معاینات و چکاپ های دوره ای خود را به تعویق نیندازید.

علل بروز زخم دهانه رحم

همانطور که در ابتدا توضیح دادم یکی از علل شایع و طبیعی بروز آن تغییرات سطح هورمون استروژن است.
یکی دیگر از علل شایع بروز این زخم، عفونت است.
عفونت هایی که منجر به زخم دهانه رحم می شوند لزوما هنگام رابطه جنسی حفاظت نشده منتقل نمی شوند بلکه ممکن است به دلیل حساسیت به کاندوم ها و مواد شیمیایی موجود در اسپرم کش ها و یا حتی تامپون ها و پدهای بهداشتی پدید آیند.
زخم حاد معمولا در راستای ابتلا به بیماری های ناشی از رابطه جنسی ایجاد می شود.
این بیماری ها شامل: تبخال تناسلی ، عفونت های کلامیدیایی ، تریکوموناسی و قارچی، سوزاک و عفونت های ناشی از ویروس اچ پی وی یا همان زگیل تناسلی است.
بیشتر بخوانید:
جراحی های ترمیمی زنان
کوچک کردن لابیا مینور (عمل لابیاپلاستی)
زخم ها دهانه رحم می تواند در انواع حاد و مزمن بروز کند. در موارد حاد علائم به یکباره و شدید خود را نشان می دهند ولی در حالت مزمن علائم زخم به مدت چند ماه ادامه پیدا می کند. در این موارد احتمال ابتلا به سرطان های دهانه رحم یا دیسپلازی های دهانه رحم افزایش پیدا می کند که در صورت عدم درمان به موقع می تواند منجر به بدخیمی و سرطان شود.

راه های پیشگیری از ابتلا

برای کاهش خطر ابتلا به زخم دهانه رحم توصیه می شود
از روابط جنسی پرخطر خودداری کنید.
استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی می تواند ریسک ابتلا به عفونت ها و بیماری های آمیزشی را کاهش دهد. همچنین در صورت وجود حساسیت به محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی خاص هستند اجتناب کنید. محصولاتی مانند ژل های معطر شستشوی بانوان یا پدها و تامپون هایی که می توانند باعث بروز حساسیت شوند.
رعایت بهداشت فردی و زندگی جنسی سالم در کاهش خطر ابتلا به زخم دهانه رحم تاثیر به سزایی دارد.

در مواردی که حساسیت به ماده خارجی مانند اسپرم کش ها، کاندوم یا تامپون ها وجود دارد، تا زمان بهبود کامل زخم، از این محصولات استفاده نکنید.
چنانچه زخم دهانه رحم شما پس از بررسی پاسخ تست پاپ اسمیر و نمونه کولپوسکوپی بدخیم تشخیص داده شد با توجه به شدت و پیشرفت بیماری، از روش هایی مانند بریدن مخروطی شکل دهانه رحم با جریان الکتریسیته (Leep) یا با چاقو (Conization) و فریز استفاده می شود.
لازم به ذکر است که به دلیل عوارض زیاد ناشی از روش درمان فریز به جز در موارد خاص و معدود پزشک ازین روش درمانی استفاده نخواهد کرد.

نکته! نادیده گرفتن زخم دهانه رحم در مراحل ابتدایی و به تعویق انداختن مراحل درمان می تواند سبب گسترش عفونت در ناحیه لگنی و لوله های فالوپ شود که علاوه بر رابطه جنسی دردناک، در موارد حاد منجر به ناباروری می شود.
جهت دریافت نوبت برای چک آپ سلامت دوره ای خود، با شماره تلفن 23 11 23 22 021 تماس بگیرید.
همراه با زیبایی * همگام با سلامت